عارضه برداشت فشار یا DCS

عارضه برداشت فشار یا Decompression Sickness همانطور که از اسمش پیداست وقتی ایجاد میشود که فشار کم میشود؛ یعنی به هنگام بالا آمدن. decompression-sickness

 

مکانیسم ایجاد آن به این ترتیب است که گاز نیتروژن و یا هلیم موجود در هوای مصرفی (بسته به نوع هوای مورد استفاده)، در اثر افزایش فشار از طریق کیسه های هوایی در خون حل می شود و کم کم وارد بافتهای بدن می شود. این امر به خودی خود هیچ مشکلی ندارد اما خطر آنجاست که ما میخواهیم به سطح آب برگردیم. به هنگام بالا آمدن فشار کم میشود و طبق قوانین فیزیک میدانیم که در اثر کاهش فشار حجم گاز افزایش می یابد و لذا گاز محلول در خون و بافتها به صورت حباب در آمده و در گردش خون اخلال ایجاد می کند که در موارد شدید مانع از رسیدن خون به مغز شده و بیهوشی یا مرگ را به همراه خواهد داشت. از همین روست که ما در غواصی محدودیت عمق و زمان داریم تا اینکه نیتروژن در بافتهای ما به صورت اشباع در نیاید و با سرعت بالا آمدن حداکثر ۱۸ متر بر دقیقه از طریق کیسه های هوایی از بدنمان دفع شود. عدم رعایت محدودیت زمان و عمق و همچنین سرعت بالا آمدن دقیقا حالتی شبیه به نوشابه را در خون ما ایجاد می کند؛ یعنی اگر فرصت کافی برای تخلیه گاز محلول نداشته باشد کف کرده و سرریز می کند. در بدن ما نیز همین اتفاق می افتد اگر بیش از حد مجاز به عمق برویم و یا بیش از زمان مجاز غواصی کنیم، بدنمان قادر به تخلیه به موقع همه نیتروژن محلول نخواهد بود و ما دچار DCS خواهیم شد.

DCS در موارد اولیه و غیرجدی منجر به سوزن سوزن شدن پوست، درد در اندامها خصوصاً در نواحی مفصلی، خستگی و بیحالی شدید، سرگیجه و حال تهوع و در موارد پیشرفته و جدی سبب فلجی اندامها، بیهوشی و مرگ خواهد شد. علائم ابتلا به DCS معمولا ۱۵ دقیقه تا ۲۴ ساعت پس از اتمام غواصی بروز میکند و بهترین درمان به محض مشاهده علائم استفاده از اکسیژن خالص در حالت ریکاوری و رساندن مصدوم به اتاق فشار میباشد. در صورت نبود اکسیژن خالص میتوان از نایتروکس (هوای غنی شده) استفاده کرد.

لازم به ذکر است که علائم و نشانه های غیر جدی هرآن میتواند علائم جدی را به همراه داشته باشد لذا حتما باید بیمار را به مراقبتهای ویژه و پزشک رساند.

عواملی که خطر ابتلا به DCS را شدت می بخشند عبارتند از:

  • سن بالا
  • اضافه وزن
  • از دست دادن آب بدن
  • مصرف الکل
  • خستگی
  • سرما
  • فعالیت بدنی شدید
  • بیماری
  • جراحت
  • پرواز و رفتن به ارتفاعات بلافاصله بعد از غواصی

در پایان باید اضافه کنم که از آنجا که فیزیولوژی و شرایط روحی و جسمی افراد متفاوت است، استانداردهای تعیین شده در جداول برنامه ریزی غواصی و همین طور دایو کامپیوترها به هیچ عنوان ضامن عدم ابتلا به DCS نیست لذا به همگی عزیزان غواص توصیه می شود که همیشه در یک محدوده امن تری از جداول و دایو کامپیوترها غواصی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *